علی ابراهیم نژاد,
دانشجوی دکترای مدیریت مالی در Boston College آمریکا

در شماره های پیشین نمونه هایی از کسب و کارهای نوآورانه را معرفی کردیم. در این شماره نیز به طور مختصر به مدل کسب و کار نوآورانه دیگری در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت خواهیم پرداخت. شرکت Dropbox در سال 2007 توسط دو دانشجوی دانشگاه MIT به نامهای آرش فردوسی، جوان ایرانی-آمریکایی 22 ساله و Drew Houston 24 ساله در شهر بوستون تأسیس شد. ایده تأسیس این شرکت از آنجا به وجود آمد که ایندو از دردسرهای پیوست کردن فایل به ایمیل برای ارسال آن به یکدیگر و فراموش کردن فلش خود در جای جای دانشگاه به ستوه آمده بودند و تصمیم گرفتند راه حل ساده ای برای مشکل به اشتراک گذاشتن فایل ها (file sharing) و همینطور دسترسی آسان به آنها در همه جا ارائه دهند. پس از تأسیس شرکت در آپارتمان دانشجویی خود در بوستون، ایندو هزینه های اولیه شرکت را از پس انداز Drew Houston تأمین کردند، اما پس از مدت کوتاهی توانستند با ارائه طرح ساده اما جذاب خود حدود 7 میلیون دلار از سرمایه گذارانی چون آقایان هادی و علی پرتوی و تعدادی صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر1 جذب کنند. پس از آن، آرش فردوسی از ادامه تحصیل انصراف داد و شرکت به شهر سانفرانسیسکو که به مرکز شرکت های تکنولوژیک جهان و Silicon Valley نزدیکتر است منتقل شد.


dropbox-logoDropbox برای جذب مشتریان خود روش ساده ای دارد. شما می توانید به طور رایگان مشتری شرکت شوید و با عضویت در وبسایت آن 2 گیگا بایت فضای مجازی دریافت می کنید که قادرید فایلهای دلخواه خود را در آن نگهداری کنید. همچنین شما می توانید فایلها را در پوشه (folder) های مختلف طبقه بندی کنید و هر پوشه را با یک یا چند نفر از دوستانتان به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال اگر شما به طور همزمان بر روی 10 پروژه مختلف با افراد مختلف کار می کنید. مدیریت فایلهای مختلف مربوط به هر پروژه و فرستادن آن از طریق ایمیل کاری پردردسر و وقت گیر است، اما با ساختن چند پوشه مجزا و قرار دادن فایلهای مربوطه در هریک از آنها، تمامی افراد درگیر در هر پروژه به آن پوشه دسترسی دارند و نیازی به فرستادن ایمیل نیست. نکته دیگر آنکه شما می توانید با تشویق دوستانتان به عضویت در Dropbox فضای اضافی دریافت کنید. به ازای اضافه شدن هریک از دوستان شما، Dropbox به شما 500 مگابایت فضای رایگان بیشتر اختصاص می دهد. همچنین در صورت نیاز به فضای بیشتر شما می توانید به عنوان مثال، با پرداخت مبلغ 10 دلار به صورت ماهانه 100 گیگابایت فضا دریافت کنید. به علاوه، با نصب نرم افزار Dropbox بر روی کامپیوتر خود می توانید کاملا مشابه یک پوشه معمولی با فایلهای خود کار کنید و آنها را ذخیره سازی کنید.
هم اکنون Dropbox بیش از 50 میلیون کاربر دارد که در هر سه روز، 1 میلیارد فایل را بر روی آن ذخیره سازی می کنند. جالب است بدانید استیو جابز مدیرعامل شرکت Apple در سال 2009 پیشنهادی چند صد میلیون دلاری برای خرید این شرکت داد اما موسسین آن این پیشنهاد را رد کردند. در سپتامبر 2011 دومین مرحله از جذب سرمایه Dropbox نیز با موفقیتی فراتر از انتظار انجام گرفت و 250 میلیون دلار سرمایه جدید از هفت سرمایه گذار از جمله بانک سرمایه گذاری معروف Goldman Sachs جذب شد که ارزش شرکت را در

حدود 4 میلیارد دلار برآورد کرده است. گفته می شود در بین شرکت های تکنولوژیک، Google بیش از سایرین برتجزیه و تحلیل و محاسبات متکی است، در Apple حرف اول را طراحی و Design خوب می زند و در Facebook با سرعت و قدرت پیش رفتن فرهنگ سازمانیِ حاکم است اما مدیران Dropbox می گویند تلاش دارند ترکیبی از همه این ویژگی ها را در شرکت خود داشته باشند.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


1- Venture Capital صندوقهای سرمایه گذاری هستند که عمدتا در شرکت های تازه تأسیس و دارای ایده های کارآفرینانه سرمایه گذاری می کنند و علاوه بر سرمایه، تجربه مدیریت کسب و کارهای نوپا را نیز به کمک آن شرکت می آورند. سرمایه گذاران این صندوقها عمدتا افراد ثروتمند می باشند.