علی ابراهیم نژاد,
دانشجوی دکترای مدیریت مالی در Boston College آمریکا
در شماره پیشین یکی از کسب و کارهای نوآورانه را معرفی کردیم. در این شماره نیز به طور مختصر به مدل کسب و کار نوآورانه دیگری در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت خواهیم پرداخت. شرکت اینترنتی LinkedIn همانند facebook و Twitter یک شبکه اجتماعی اینترنتی است که فضایی را برای برقراری ارتباط، یا به عبارت رایج تر لینک شدن، با دیگران فراهم می کند. با این تفاوت که بر خلاف دیگر شبکه های اجتماعی جنبه عمومی نداشته و عمدتا متمرکز بر ارتباطات و فعالیت های حرفه ای و شغلی افراد است. این شرکت در سال 2002 توسط Reid Hoffman تأسیس شد. موسس این وب سایت فارغ التحصیل دانشگاههای Stanford آمریکا و Oxford انگلستان است و پیش از تأسیس LinkedIn در شرکت های Apple و Fujitsu فعالیت داشت و یک وبسایت دوستیابی به نام SocialNet نیز راه اندازی کرده بود.
وبسایت LinkedIn هم اکنون بیش از 175 میلیون کاربر در بیش از 200 کشور جهان دارد و هر ثانیه 

نمودار 1: روند رشد سهم تبلیغات آنلاین از کل هزینه های تبلیغاتی شرکت هادو کاربر جدید به این تعداد افزوده می شود! مقر اصلی این شرکت در Silicon valley واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا است، جایی که بخش عمده ای از شرکت های تکنولوژی مشهور جهان مانند Apple، Google، Yahoo و eBay در آن واقع شده اند. این شرکت در سال 2010 رتبه دهم را در بین 100 شرکت برتر نوپای تکنولوژیک واقع در Silicon Valley کسب کرد و در بهار سال 2011 نیز در بورس نیویورک سهام خود را عرضه کرد. جالب است بدانید تنها در روز اول عرضه سهام این شرکت، قیمت هر سهم آن 109% یعنی بیش از دو برابر رشد کرد و هم اکنون این شرکت ارزشی بالغ بر 12 میلیارد دلار دارد! تنها در بهار امسال، درآمد این شرکت بیش از 220 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 90% رشد نشان می دهد.
دلیل رشد خیره کننده این شرکت را می توان در مدل کسب و کار متمایز آن دانست. از یک سو تمرکز شرکت 

LinkedIn Logo

بر ارتباطات حرفه ای و شغلی افراد به جای ایجاد یک شبکه عمومی اجتماعی مشابه Facebook توانسته آنرا به طرز هوشمندانه ای متمایز ساخته و از وارد شدن به بازار بسیار رقابتی شبکه های اجتماعی و قدعلم کردن در مقابل غولهایی خود Facebook، Twitter و Google محافظت کند. ثانیا مدل درآمدی این شرکت نیز در نوع خود منحصر به فرد است. به طور خاص، بخش عمده درآمد این شرکت از سه بخش تشکیل می شود: بخش اول پرداختی اعضای این وبسایت برای تبدیل شدن از عضویت عادی به عضویت ویژه یا Premium و استفاده از مزایای آن که حدود 20% از درآمد شرکت را تشکیل می دهد. بخش دوم ارائه راه حل های استخدام (hiring solutions) به مدیران منابع انسانی شرکت ها است. به عبارت دیگر این وبسایت با دسترسی به اطلاعاتی ذیقیمت راجع به پیشینه حرفه ای و علایق تخصصی افراد قادر است آگهی های استخدام را به صورت گزینشی و هدفمند به کاربران پیشنهاد کند. در نتیجه، برای یک مدیر منابع انسانی که به دنبال یک تخصص خاص، مثلا یک مهندس مکانیک متخصص در سیالات، است، به جای صرف هزینه و آگهی دادن در روزنامه و دریافت صدها رزومه غیرمرتبط، این وبسایت می تواند به صورت گزینشی آگهی را برای افرادی با تخصصی مرتبط ارسال کند تا اثربخشی هزینه انجام شده افزایش یابد. شرکت Linkedin هم اکنون با بیش از 12000 شرکت قرارداد همکاری برای آگهی های شغلی دارد و بیش از نیمی از درآمد خود را از این راه کسب می کند. از میان 100 شرکت برتر جهان (Fortune 100) حداقل 85 شرکت از خدمات این وبسایت برای جذب نیروی کار استفاده می کنند.
بخش سوم فعالیت درآمدی شرکت نیز به حوزه تبلیغات آنلاین بر می گردد. بد نیست بدانید جنگ اصلی میان وبسایتهای مختلف اینترنتی، از facebook گرفته تا Amazon و Google و Linkedin همگی مربوط به کسب اطلاعات دقیقتر و شخصی تر راجع به علایق و توانمندی های کاربران است. در حقیقت، مزیت رقابتی شرکت هایی همچون facebook و Linkedin دقیقا همین دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران است که می توانند با الگوریتم های هوشمند از آنها برای تبلیغات هدفمند استفاده کنند. مثلا فرض کنید یک شرکت طراحی ماشین آلات صنعتی علاقمند است برای جدیدترین دستگاه CNC خود تبلیغ کند. شرکت Linkedin می تواند با دسترسی به پروفایل کاربران خود این تبلیغ را تنها در معرض دید افرادی قرار دهد که در حوزه های مهندسی مکانیک و تولید صنعتی فعالیت دارند، و یا اگر شرکتی علاقمند به تبلیغ جدیدترین مدل tablet خود است می تواند با کمک Linkedin آنرا تنها برای افرادی تبلیغ کند که حداقل درآمد آنها صد هزار دلار در سال است و احتمال خرید محصولی گرانقیمت برای آنها بیش از سایرین است.
حوزه تبلیغات آنلاین هم اکنون بازاری با رشد خیره کننده است که به سرعت در حال جایگزین کردن روشهای تبلیغات سنتی است. همانگونه که در نمودار 1 آمده است، پیش بینی می شود تا 3 سال دیگر یک چهارم کل هزینه تبلیغات شرکت ها صرف تبلیغات آنلاین شود. نمودار 2 سهم هریک از انواع تبلیغات در بازار آمریکا و نیز سهم شرکت های بزرگ تبلیغات آنلاین را از این بازار نشان می دهد.
در پایان اشاره می کنیم که پیش بینی می شود درآمد شرکت Linkedin در دو سال آینده نزدیک به دو برابر شود و تنها درآمد حاصل از تبلیغات آن که حدود 30 درصد درآمد کل است به رقم 400 میلیون دلار برسد.

nemoodar-tablighat

 

نمودار 2: سهم تبلیغات آنلاین از کل تبلیغات و سهم هریک از شرکت ها از بازار تبلیغات آنلاین

tablighat online

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید