نام این جشنواره از نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند مشهور ایرانی گرفته شده‌است. این جشنواره همه ساله به‌منظور شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای برتر در عرصه علم و فناوری و حمایت از آنان و برای فراهم سازی زمینه‌های لازم به منظور گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح جهان برگزار می‌شود. مسئولیت برگزاری این جشنواره بر عهده مدیریت جشنواره ها و مسابقات علمی و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.

اهداف جشنواره
• شناسایی، معرفی و حمایت استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی؛
• ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، مخترعان، نوآوران و فناوران؛
• ایجاد بستری مناسب برای همكاری‌های علمی و فناوری بین مراكز علمی و پژوهشی داخل و خارج از كشور.

معرفی جشنواره
جشنواره خوارزمی در دو بخش دانش‌آموزی (تحت نام جشنواره جوان خوارزمی) و دانشجویی (تحت نام جشنواره بین‌المللی خوارزمی) برگزار می‌گردد. هر دو جشنواره با هدف شناسایی و معرفی طرح‌های برتر در زمینه پژوهش‌های نوین بنیادی،‌كاربردی، توسعه ای، ‌اختراع و نوآوری برگزار می‌شوند. جشنواره بین‌المللی در عرصه جهانی و با مشاركت فرهیختگان به‌ویژه اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگران، نوآوران ، فناوران و متخصصان داخل و خارج کشور و جشنواره جوان با مشاركت دانشجویان، دانش‌آموختگان، نوآوران و متخصصان جوان داخل کشور (با شرط سنی زیر سی سال) برگزار می‌شود.
اختراع و نوآوری زمینه‌های علمی مورد پذیرش درجشنواره عبارتند از : برق و كامپیوتر، زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشكی ، صنایع شیمیایی، صنایع و مدیریت فناوری، علوم پایه، علوم پزشكی (برای شركت كنندگان خارجی، عمران، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، فناوری نانو، كشاورزی ومنابع طبیعی، مكانیك ، مواد و متالورژی، انرژی‌های‌نو، هنر و معماری ، هوافضا و مكاترونیك)

نحوه حمایت از برگزیدگان جشنواره
- معرفی برای استفاده از تسهیلات آئین نامه نحوه پذیرش برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات علمی در دوره‌های آموزش عالی (در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد)،
- معرفی برگزیدگان به بنیاد ملی نخبگان جهت ارائه تسهیلات آن بنیاد
- معرفی به باشگاه پژوهشگران جوان
- معرفی به سایر مراكز علمی و پژوهشی بنا به درخواست برگزیده