کسب و کارهای نوآورانه: جعبه جادویی!
علی ابراهیم نژاد,
دانشجوی دکترای مدیریت مالی در Boston College آمریکا
در شماره های پیشین نمونه هایی از کسب و کارهای نوآورانه را معرفی کردیم. در این شماره نیز به طور مختصر به مدل کسب و کار نوآورانه دیگری در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت خواهیم پرداخت. شرکت Dropbox در سال 2007 توسط دو دانشجوی دانشگاه MIT به نامهای آرش فردوسی، جوان ایرانی-آمریکایی 22 ساله و Drew Houston 24 ساله در شهر بوستون تأسیس شد. ایده تأسیس این شرکت از آنجا به وجود آمد که ایندو از دردسرهای پیوست کردن فایل به ایمیل برای ارسال آن به یکدیگر و فراموش کردن فلش خود در جای جای دانشگاه به ستوه آمده بودند و تصمیم گرفتند راه حل ساده ای برای مشکل به اشتراک گذاشتن فایل ها (file sharing) و همینطور دسترسی آسان به آنها در همه جا ارائه دهند. پس از تأسیس شرکت در آپارتمان دانشجویی خود در بوستون، ایندو هزینه های اولیه شرکت را از پس انداز Drew Houston تأمین کردند، اما پس از مدت کوتاهی توانستند با ارائه طرح ساده اما جذاب خود حدود 7 میلیون دلار از سرمایه گذارانی چون آقایان هادی و علی پرتوی و تعدادی صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر1 جذب کنند. پس از آن، آرش فردوسی از ادامه تحصیل انصراف داد و شرکت به شهر سانفرانسیسکو که به مرکز شرکت های تکنولوژیک جهان و Silicon Valley نزدیکتر است منتقل شد.