دکتر مرضیه درخشان

دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک:

دانشگاه علوم پزشکی تهران

عضو هیئت علمی:

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

رشته تحصیلی:

طب تولیدمثل

عنوان طرح‌های علمی و پژوهشی:

پزشکی بازساختی ، هوش مصنوعی، ناباروری و IVF

چکیده طرح‌:

لقاح مصنوعی خارج از بدن یا In Vitro Fertilization (IVF) روشی است که در آن، سلول‌های تخمک را در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌کنند، و پس از آن، یک یا چند جنین به‌دست آمده را پس از گذشت چند مرحله تقسیم سلولی در رحم قرار می‌دهند، تا روند رشد جنین به طور طبیعی ادامه پیدا کند. 

   یکی از مراحل مهم، پیشگویی و انتخاب تخمک و اسپرم و جنین  مناسبی است که کیفیت لازم را برای ادامه مراحل رشد و تکوین تا رسیدن به یک نوزاد کامل را داشته باشد. معمول‌ترین روش ارزیابی کیفیت تخمک، اسپرم و جنین ، بررسی شکل ظاهری آن توسط جنین‌شناس به وسیله میکروسکوپ است که استفاده از چنین روشی که مبتنی بر مشاهده و وابسته به تجربه جنین‌شناس است، می‌تواند منجر به تشخیص اشتباه شود و از یک فرد به فردی دیگر متفاوت است. از طرفی، با وجود تمام تلاش‌ها و پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه، بازده روش‌های کمک باروری همچنان حدود سی درصد است، بنابراین نیاز به یک محرک و روش جایگزین برای نیل به نتیجه بهتر احساس می‌شود. 

 در این پژوهش، به دنبال روش جایگزین میان‌رشته‌ای مبتنی بر میکرو و نانو بیوتکنولوژی هستیم، که بتواند  رسیدن به نتایج مطلوب را بهبود دهدو  موفقیت در آزمایش باروری مصنوعی را بالا ببرد. لذا ارزیابی مورفولوژی تخمک ، اسپرم و جنین و انتخاب بهترین اسپرم، تخمک و   جنین با استفاده از کانال‌های میکرو – اپتو -فلوئیدیک، در کنار ارزیابی‌های مبتنی بر روش‌های نوین مهندسی و هوش مصنوعی، می‌تواند روش‌های غیر مخرب و دقیق‌تری را برای ارزیابی کیفیت تخمک ، اسپرم و جنین ارائه کند و درنتیجه، میزان موفقیت در آزمایش لقاح آزمایشگاهی را تا حد زیادی افزایش دهد. 

 در این تحقیق، ما قصد طراحی تکنیکها  در ترکیب با تکنیک‌های هوش مصنوعی و  نانوفناوری جهت دستیابی به بهترین اسپرم و تخمک و جنین و افزایش شانس بارداری هستیم 

عنوان تخصص (رشته) های مورد نیاز:

  • مهندسی پزشکی 
  • هوش مصنوعی  
  • پزشکی 
  • نانوفناوری …