دکتر محمدرضا یزدچی

دانشگاه محل اخذ آخرین مدرک:

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

عضو هیئت علمی:

دانشگاه اصفهان

رشته تحصیلی:

مهندسی پزشکی - بیوالکتریک

عنوان طرح‌های علمی و پژوهشی:

طراحی و پیاده‌سازی نمونه اولیه پچ هوشمند قلب (ECG Patch)

چکیده طرح‌:

پچ هوشمند نوعی سنسور پوشیدنی قابل چسبیدن به قفسه سینه است که قابلیت پایش طولانی‌مدت سیگنال قلب و دیگر سیگنال‌های قابل استخراج از این ناحیه را دارد. هدف از این بخش راهبری علمی اعضای گروه در طول اجرای عملی یک طرح واقعی است. در قالب این طرح می‌توان به دنبال اهداف جزیی زیر بود:
– آشنایی اعضای گروه با فرایند حل یک مسئله‌ی کاربردی در حوزه رشته‌شان و افزایش انگیزه برای امتداد این مسیر
– آشنایی اعضای گروه با موضوعات و چالش‌های مطرح در حوزه پوشیدنی‌ها (Wearables) و ایده‌گیری از این حوزه
– تمرین کار گروهی و کنار هم قرار گرفتن رشته‌های مختلف
– تمرین اجرای پروژه‌های طولانی‌مدت و هدف‌مند
در تمام بخش‌ها خود اعضای گروه باید به دنبال ایده‌پردازی و حل مسئله باشند. با این وجود مسائل اساسی مورد نظر را می‌توان به شکل زیر برشمرد:
در بخش حسگری تمرکز بر روش‌های دریافت سیگنال قلب به شکل پوشیدنی است با تاکید بر الکترودهای خشک. علاوه بر این بررسی دیگر سیگنال‌های کمکی و کاربردهای تکمیلی متناسب با آنها هم جزو مسائل مرتبط است. در بخش پردازشی تاکید اصلی بر سیگنال قلب و تغییرات ضربان قلب (HRV) و سیگنال تنفس استخراج شده از سیگنال قلب (EDR)
است. مسئله‌ی اصلی این بخش هم تشخیص هوشمند آریتمی‌های قلبی خواهد بود. البته موضوعات مرتبط دیگر همچون تشخیص بیماری‌های تنفسی، پایش خواب و… هم در صورت امکان و علاقه‌ی اعضا به طرح اضافه خواهد شد.
مسائل اساسی در بخش پیاده‌سازی هم عبارتند از: پیاده‌سازی سخت افزاری به شکل انعطاف‌پذیر، پیاده‌سازی الگوریتم‌ها به شکل مناسب بر روی میکروکنترلر و ارتباط بین اجزای مختلف سیستم طراحی شده در بستر اینترنت اشیا (IOT).
در زمینه‌ی رابط کاربری، طراحی و پیاده‌سازی رابط کاربری در بستر ویندوز و اندروید مورد نظر است.
کاربرد اساسی مورد نظر در قدم اول پایش طولانی مدت سیگنال قلبی و تشخیص آریتمی‌های مختلف و همچنین پیش‌بینی آریتمی‌های مرگ‌آور است. همان طور که اشاره شد با توجه به سیگنال‌های دریافتی و پردازش‌ها کاربردهای دیگری را هم می‌توان به طرح افزود.

عنوان تخصص (رشته) های مورد نیاز:

  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • شیمی یا مهندسی شیمی
  • مهندسی مواد
  • پزشکی