بیماری پارکینسون رایج ترین اختلال حرکتی و دومین اختلال تحلیل برنده عصبی در جهان میباشد. تزریق6-OHDA، یک ماده سمی که در مدل حیوانی بیماری پارکینسون استفاده میشود، منجر به تخریب نورونی به ویژه در نورونهای دوپامین استریاتوم، اختلال در عملکرد حرکتی روزمره، آسیب شناختی، نقص در بعضی مسیرهای مولکولی، عملکرد میتوکندریایی و افزایش آپوپتوز میشود، که این موارد از عوامل ایجاد بیماری پارکینسون هستند و سبب کاهش کیفیت زندگی و سرانجام مرگ میشوند.
ورزش مؤثرترین مداخله در برابر فرایندهای مخرب مربوط به سالمندی مانند کاهش حجم عضلات ، اختلالات متابولیکی و تخریب نورونی میباشد. با اینحال، مکانیسمهای سلولی و مولکولی که سازگاریهای ناشی از تمرین در بیماری پارکینسون را تعدیل میکند هنوز ناشناخته هستند. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان میدهد ورزش میتواند دسترسی به دوپامین در استریاتوم و بازسازی دوپامین بعد از تخریب را افزایش داده و نقص نوروشیمیایی ناشی از تزریق 6-OHDA را کاهش دهد
بنابراین بررسی مسیرهای سیگنالینگ در استریاتوم و هیپوکمپ مدل های حیوانی با منشا تخریب نرونی به دنبال ورزش استقامتی نتایج حائز اهمیتی می تواند در پی داشته باشد و به پیشگیری و یا درمان بسیاری از بیماری های متابولیکی و نرونی کمک کند.
یکی از وظایف خطیر دانشگاه، تقویت ابعاد فرهنگی-تربیتی در کنار ارتقاء سطح علمی دانشجویان می باشد. از مهم ترین مسائلی که جامعه کنونی و آینده کشور را تهدید می کند بعد سلامتی و تأثیر فقر حرکتی تغذیه نامناسب بر شیوع بیماری های متابولیکی، ناهنجاری های اسکلتی، بیماری های با منشأ نورونی و بیماری های روانی می باشد. از سوی دیگر مسأله این روزهای جامعه در عرصه جهانی موضوع جنگ نرم و جنگ هیبریدی می باشد که عدم آگاهی کافی در زمینه ابعاد آن و راهکارهای مقابله با آن می تواند خسارات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. از این رو تقویت آگاهی ها در زمینه “سواد رسانه” و جهاد تبیین در راستای “امیدآفرینی” با استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه می تواند جریان ساز و راهگشای بسیاری از مسائل آتی جامعه باشد.
اهداف طرح:
1. تدوین الگوی سبک زندگی سالم در ابعاد مختلف حرکتی، روانی و برنامه های تغذیه ای
2. تربیت دانشجویان زبده و فعال فرهنگی با هدف تقویت سواد رسانه و در راستای امید آفرینی
3. تشکیل کارگروه های مشترک بین اساتید و دانشجویان آموزش دیده در حوزه مسائل مورد بررسی
4. استفاده از دانشجویان آموزش دیده به عنوان همیار سایر دانشجویان
5. شبکه سازی و تاثیرگذاری منسجم، هدفمند و موثر در سطح دانشگاه
اقدامات اجرایی:
بعد علمی:
1- بررسی تاثیر فعالیت بدنی هوازی و مستمر و برنامه های تغذیه ای مناسب بر:
• ترکیب بدن و کنترل وزن
• عوامل روانی از جمله کنترل استرس، خواب و تعاملات اجتماعی
• کیفیت زندگی و میزان درک فشار
2- ارزیابی شاخص های فیزیولوژِیکی و متابولیکی مرتبط با شاخص های خطر:
• بیماری های قلبی-عروقی
• دیابت
• ناهنجاری های ساختاری و اسکلتی
• بیماری های نرولوژیکی مانند ام اس، روماتیسم، آلزایمر و پارکینسون
بعد فرهنگی-تربیتی:
1. برگزاری نشستهای تخصصی و کارگاهی و مهارتآموزی برای دانشجویان در موضوعات رسانه، مهارت های تفکر خلاقانه، نقادانه، شناسایی مسأله، راهکارهای حل مسأله و تصمیم گیری
2. تأسیس و راهاندازی گروه توسعه و رصد فضاهای مجازی
3. طراحی و احداث غرفه هایی در کنار خوابگاهها و سایر اماکن مناسب در سطح دانشگاه به منظور ایجاد فضای مناسب برای پاسخدهی به سوالات و شبهات فرهنگی-اجتماعی در اوقات فراغت دانشجویان
4. بالابردن آگاهی دانشجویان در خصوص گروه های مرجع و اقشار تأثیرگذار
5. هماهنگی و برنامهریزی جهت بازدید از دستاوردهای ملی، اماکن تاریخی و گردشگری
6. برگزاری تئاترهای خیابانی در سطح دانشگاه برای آشنایی نسل سوم دانشگاهی با فضاهای به روز اجتماعی، موضوعات دفاع مقدس، انقلاب و…
7. آشناسازی دانشجویان با فرصت های شغلی، استارت آپ ها، ظرفیت شرکت های دانش بنیان
8. بزرگداشت مفاخر علمی، فرهنگی، ورزشی و …
9. احداث فضاهایی ویژه دانشجویان دختر در قالب موضوعات فرهنگی و مسائل روز
10. پرداختن مؤثر و ارتباط ویژه با دانشجویان خارجی به منظور آشناسازی با فرهنگ ایرانی اسلامی
11. شناسایی اساتید مجرب فرهنگی، مذهبی جهت برگزاری نشستهای شبانه برای بهبود تعامل و تشکیل حلقه های هدفمند
12. اعطای فرهنگ کارت به دانشجویان همیار و تخصیص امتیازات فرهنگی برای این دانشجویان
13. صدور کارنامه فرهنگی برای هر دانشجو جهت ثبت فعالیتهای فرهنگی در طول تحصیل
14. تقدیر از دانشجویان برتر در زمینه های فرهنگی، تربیتی با تمرکز بر حجاب و عفاف، سواد رسانه و خلاقیت و …
1. علوم ورزشی
2. علوم اعصاب و روان
3. پزشکی
4. تغذیه
5. توانبخشی
6. روانشناسی و مشاوره
7. سایر حوزه های علوم انسانی مرتبط