موسسـه علم ،
فنـاوری و نـوآوری

پولادین بنیان البرز

زمینه تخصصی:​

پژوهشی - توسعه و فرآورش مواد پلیمری​
صنایع غذایی و گیاهان داروئی

محل شرکت:

شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

زیرساخت های پژوهش:

اینترنت پرسرعت، آزمایشگاه و امکانات آزمایشگاهی

حضور پشتوانه قوی انسانی و مدیریتی که همراهی بسیار نزدیک منابع علمی و دانشگاهی را با خود همراه کرده فعالیت های شرکت را تکنولوژی محور نموده و روند رو به رشدی را برای آن متصور نموده است.

دانش نوین و دیدگاه جهانی مدیران آن از همان ابتدا تاکید زیاد بر ایجاد پیوندهای قوی بین صنعت و دانشگاه داشت. به همین دلیل کارخانه اصلی شرکت که تجهیزات عملیاتی در آن مستقر است در شهرک صنعتی مورچه خورت با فاصله 20 کیلومتری از شهر صنعتی اصفهان استقرار یافته و دفتر مدیریتی شرکت پلاسماتک در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مجاور با دانشگاه صنعتی اصفهان واقع شده است. این امر پیوند با صنایع بزرگ در شهرک های صنعتی و شهرک علمی تحقیقاتی و منابع آکادمیک در دانشگاه را تسهیل نموده است.

فعالیت ها

پلاسماتک همراه همیشگی و مورد اعتماد صنعتگران و دانش پژوهان در انجام عملیات نیتراسیون پلاسمایی، رسوب فیزیکی بخار (PVD)، فرایندهای نوین پاشش حرارتی شامل پلاسما اسپری و HVOF،کلدینگ، سنگ زنی و لپینگ و مشاوره در طراحی قطعات صنعتی و آزمون های متالورژیکی است. همچنین این شرکت به عنوان نماینده انحصاری شرکت corewire انگلستان، تولید کننده انواع سیم جوشهای سخت کاری فعالیت می نماید.

طرح‌های پژوهشی

ساخت رزینهای اپوکسی رقیق شونده با آب

نیازمندی طرح از لحاظ نیروی انسانی

یک نفر مهندسی پلیمر یا شیمی پلیمر با مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر

ویژگی‌های اختصاصی داوطلب

توانمندی در پژوهش، قدرت تجزیه تحلیل نتایج، توانمند در انجام کارهای گروهی، دارای انگیزه و پشتکار، قدرت

چکیده طرح

استفاده از رزین های محلول در آب در سال های اخیر در صنعت پوششهای سطح افزایش چشمگیری داشته است. از دلایل اصلی رشد و توسعه این رزین ها را می‌توان سهولت و سادگی کاربرد، پاکیزگی و بوی کم و پایین بودن سطح سمیت آنها برشمرد. آلودگی هوای ناشی از حلالها و اثرات بد آنها بر سلامت انسان صنایع رنگ و پوشش را به سمت استفاده از محصولات با مقدار حلال کم و آب پایه سوق داده است. افزایش روزافزون قیمت حلال‌ در پوشش‌ها نیز دلیل دیگری برای افزایش تمایل برای استفاده از پوشش‌های پایه/محلول در آب است.
رزین های اپوکسی پایه آبی به دلیل انتشار کم ترکیبات آلی فرار (VOC) به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. این رزین ها سازگاری بالایی با اجزای مختلف ارائه می دهند و ظرفیت ترکیب شدن با عوامل مرطوب کننده، حلال های کمکی و افزودنی ها را دارند تا به فرمولاسیون‌هایی برای چسبندگی برتر به زیرلایه ها به منظور بهبود مقاومت در برابر خوردگی دست یابند. رزین‌های اپوکسی پایه آبی در کاربردهای مختلفی مانند چسب ها، پوشش ها، کامپوزیت ها و… استفاده می شوند. هدف از انجام این طرح پژوهشی سنتز رزینهای اپوکسی رقیق شونده در آب قابل استفاده در صنعت چسب و پوششها و دستیابی به دانش فنی انواع تجاری این محصول در بازار میباشد.

ایجاد پالایشگاه ضایعات سیب درختی و تولید محصولات با ارزش افزوده

نیازمندی طرح از لحاظ نیروی انسانی

دو نفر متخصص صنایع غذایی

ویژگی‌های اختصاصی داوطلب

کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی صنایع غذایی

خدمات ویژه قابل ارائه به محقق

امروزه از سیب های درختی درجه 3 برای تولید کنسانتره و آب میوه استفاده می‎شود و ضایعات حاصل از فرآوری آن یا دور ریخته می شود یا در بهترین حالت، به عنوان خوراک دام استفاده می‎شود. محصولات جانبی حاصل از فرآوری سیب شامل تفاله، پوست، دانه و دم (ساقه) سیب می‎شود که از آن‎ها 7 محصول ارزشمند قابل استحصال است. فیبر غذایی و ترکیبات فنولی، مهمترین ترکیبات زیست فعالی هستند که از فرآوری ضایعات/ محصولات جانبی سیب بدست می‎آیند. فیبر غذایی شامل پکتین، همی سلولز و سلولز است. فیبر و پکتین (به عنوان یکی از پرکاربردترین هیدروکلوئیدهای مورد استفاده در صنایع غذایی و داروئی)، به عنوان اقتصادی ترین ترکیب استخراجی از ضایعات سیب می‎باشند که در حال حاضر در دنیا تجاری‎سازی شده‎اند. ترکیبات فنولی از قبیل فلاوانول‎ها، فلاوونول‎ها، اسیدهای فنولی، دی هیدرو کالکون‎ها و آنتوسیانین‎ها نیز از تفاله، پوست، دانه و حتی برگ و پوست درخت سیب جداسازی می‎شوند و در بازارهای آسیا به عنوان افزودنی‎های فراسودمند غذایی و مکمل‎های غذایی و داروئی (با خاصیت آنتی‎اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد دیابت و ضد فشار خون) کاربرد تجاری پیدا کرده‌اند. امکان تولید محصولات دیگری از قبیل الیگوساکاریدها، همی سلولز، سلولز و به تبع آن، محصول ارزشمند نانوکریستال سلولز (با کاربردهای فراوان در صنایع غذایی و داروئی) از تفاله و پوست سیب وجود دارد. بنابراین، پتانسیل مناسبی برای تولید صنعتی تنوعی از ترکیبات با ارزش افزوده از مواد اولیه کم ارزش و ضایعاتی سیب وجود دارد که تاکنون در کشور صورت نگرفته است.

نشانی

شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان