موسسـه علم ،
فنـاوری و نـوآوری

مهندسین مشاور زیست بوم بیابان

زمینه تخصصی:​

مطالعه، طراحي، نظارت و پژوهش در زمينه هاي منابع طبيعي، کشاورزی، منابع آب، محيط زيست، فضاي سبز و ژئوماتیک

محل شرکت:

اصفهان، خيابان بزرگمهر، خيابان بي سيم شرقي، شماره 61

زیرساخت های پژوهش:

اینترنت، بانک داده GIS استان اصفهان و لایه های اطلاعاتی کشوری، بانک آمار و داده های هواشناسی، آب و رسوب

مهندسین مشاور زیست بوم بیابان در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ تاسیس و با هدف ایجاد یک مجموعه تخصصی و فنی دانایی محور، در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز به كار نمود. این مجموعه در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت گواهی صلاحیت خدمات مشاوره در تخصص کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری شد و جزء شرکت های مهندسین مشاور سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی کشور قرار گرفت. مشاوره، طراحی و نظارت بر پروژه های با موضوعات منابع طبیعی، آبخیزداری، بیابان زدائی، مرتعداری، محیط زیست، استعداد اراضی، شبکه ­های آبیاری زهکشی،استحصال آب باران، فضای سبز و نيز ارائه خدمات مشاوره و اجرای طرح­های سنجش از دور و GIS، عمده خدمات فني و مهندسي اين شرکت را تشكيل مي دهد.

طرح‌های پژوهشی

مقایسه کارایی گلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی با گلدان های پلاستیکی و سفالی معمولی در تولید نشاء و نهال های فضای سبز، گیاهان دارویی و گیاهان زراعی

نیازمندی طرح از لحاظ نیروی انسانی

یک نفر کارشناس ارشد با گرایش زراعت، باغبانی یا گیاهان دارویی

ویژگی‌های اختصاصی داوطلب

ترجیحا مرد و مسلط به آمار و کار با نرم افزارهای آماری و اجرای طرح های آزمایشات کشاورزی، ترجیحا دارای سابقه یا تجربه در کشت گلخانه ای

چکیده طرح

در حال حاضر برای کاشت نشاء و نهال در خاک، از گلدان های پلاستیکی و سفالی معمولی استفاده می شود که قابلیت زیست تخریب پذیری ندارند و در محیط باقی می مانند. به همین دلیل علاوه بر آلودگی خاک، تجمع آن ها در محیط زیست، منجر به مشکلات زیست محیطی می شود. همچنین پس از انتقال گل¬های فصلی به باغ و بلوارهای فضای سبز شهری، انبوه گلدان¬های برجای مانده در حاشیه بلوارهای فضای سبز و باغات، باعث ایجاد مناظر ناخوشایند و ایجاد هزینه برای انتقال و دفن این گلدان ها می شود. یکی از راهکارهای حل این مسئله، جایگزینی گلدان های زیست تخریب پذیر سلولزی با گلدان های پلاستیکی و سفالی معمولی است. گلدان¬های زیست تخریب پذیر سلولزی از پسماندهای کاغذ، مقوا، چوب و سایر افزودنی ها ساخته شده و دانش فنی و فرمولاسیون آن در اختیار شرکت زیست بوم بیابان قراردارد و به زودی وارد فاز تولید صنعتی خواهد شد. در ساخت این گلدان¬ها از هیچ نوع ماده ی پلاستیکی، شیمیایی و سمی استفاده نشده و به دلیل ماهیت طبیعی که دارند کاملاً سازگار با محیط زیست بوده و به مرور زمان در خاک تجزیه می شوند.
-اهداف طرح:
الف- آشنایی کشاورزان، گلخانه داران و تولیدکنندگان نشاء و نهال با گلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی.
ب- مقایسه اقتصادی تولید نشاء و نهال در روش های معمولی و روش های نوین استفاده ازگلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی.
د- مقایسه کار ایی تولید نشاء و نهال در روش های معمولی و روش های نوین استفاده ازگلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی از نظر میزان مصرف آب و سایر نهاده های کشاورزی.
ن- مقایسه کمی و کیفی برخی از خصوصیات ظاهری نشاء و نهال های تولیدی در روش های معمولی و روش های نوین استفاده ازگلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی
و- بررسی میزان آلایندگی باقیمانده ضایعات ازگلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی و اثرات تخریب پذیری آنها.
– روش انجام طرح:
این طرح در قالب طرح های آزمایشات کشاورزی انجام خواهد گرفت که از تعدادی تیمار شامل انواع گلدان های زیست تخریب پذیرسلولزی ساخت شرکت زیست بوم بیابان ( 3 نوع گلدان با فرمولاسیون متفاوت) و سه نوع گلدان معمولی در تولید نشاء و نهال شامل: گلدان سفالی، گلدان پلاستیکی و گلدان کیسه نایلونی و نیز تعدادی تیمار بذر مناسب فضای سبز، گیاهان دارویی و گیاهان زراعی تشکیل شده است. فاکتور های مورد ارزیابی و مقایسه در این طرح نیز شامل: هزینه آماده سازی بستر های کشت، هزینه های کارگری کاشت در زمین اصلی، هزینه خرید گلدان ها، هزینه مواد اولیه مورد نیاز بستر، میزان ریشه زایی و رشد تراکم ریشه ها در هر گلدان، میزان زمان لازم برای خروج ریشه از دیواره گلدان، میزان تلفات انتقال هر روش، بررسی کمی و کیفی نشاء ها از جمله تعداد برگ، ارتفاع و قطر ساقه، شادابی و سر سبزی نشاء، سادگی مراحل نگهداری و داشت آنها و در نهایت آلایندگی محیطی هر روش خواهد بود.

خدمات ویژه قابل ارائه به محقق

عمده فعالیت در فضای اداری امکان پذیر است و امکان اختصاص فضا به نخبه در دفتر کار شرکت و مجاورت گلخانه پژوهشی و کارگاه تولیدی شرکت وجود دارد.
با توجه به اینکه هزینه های پژوهشی این پروژه توسط شرکت تامین و پرداخت می شود، پرداخت حق الزحمه ویژه علاوه بر حق الزحمه بنیاد امکان پذیر نیست ولی در صورت همکاری نخبه در سایر پروژه های مطالعاتی شرکت، امکان پرداخت حق الزحمه از محل اعتبارات پروژه ها وجود دارد.

نشانی

اصفهان، خيابان بزرگمهر، خيابان بي سيم شرقي، شماره 61